Białko zwierzęce i niezwierzęce

Białko jest nam niezbędne do życia. Szczególne zapotrzebowanie na ten składnik mają sportowcy, jak tez osoby, które ciężko pracują fizycznie, dźwigają duże ciężary, dużo chodzą, używają ciężkich narzędzi, jak siekiera czy młot pneumatyczny. Białko można oczywiście pozyskiwać z produktów zwierzęcych, jak mięso czy też nabiał. Musimy jednak pamiętać, że chociaż białko to zawiera komplet niezbędnych człowiekowi aminokwasów, a  ponadto witaminę B12 i D, to jest też ciężkostrawne, zazwyczaj tłuste, a ponadto zazwyczaj pochodzi z farm przemysłowych, gdzie zwierzęta są karmione antybiotykami i hormonami, aby szybciej przybierały na wadze czy dawały więcej mleka lub jaja. Dlatego tez białko zwierzęce nie jest do końca zdrowe, ponadto jego spożywanie wiele osób uważa za nieetyczne. Natomiast białko roślinne, zawarte w orzechach, grzybach, a  także roślinach strączkowych, zwłaszcza fasoli, soji, ciecierzycy i soczewicy, jest znacznie lżejsze, mniej kaloryczne, lepiej przyswajalne przez człowieka. Witamina D znajduje się jednak tylko w  grzybach, zaś witaminę B12 trzeba suplementować, gdy nie spożywa się białka zwierzęcego. Nie jest to jednak żaden problem, witamina B12 jest w aptekach bardzo tania, często dodaje się jej tez, razem z witaminą D, do produktów sojowych, jak na przykład mleko sojowe.

Witaj! Nazywam się Anna Kozłowska i jestem lekarzem specjalistą. Swoją wiedzą na temat zdrowia postanowiłam dzielić się na tym blogu. Mam nadzieję, że treści jakie tutaj zamieszczam przypadną Ci do gustu i zostaniesz moim czytelnikiem na dłużej.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Wszelkie prawa zastrzeżone (C)